فنون و روش مشاوره

فنون و روش مشاوره

فنون و روش مشاوره

فنون و روش مشاوره

فنون و روش مشاوره

بایگانی

روشهای ایجاد انگیزه در دانش اموزان

پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸ ق.ظ

¢انگیزه وسیله ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفه میشود گاهی از آن نیز به عنوان هدف نیز نام برده میشود زیرا با افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی نیزپدید می آید

¢از آنجاکه هوش واستعداد به عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی،کمتر تحت تاثیر معلم یا مربی واقع می شود،سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانش آموزان حداکثر بهره وری از هوش صورت گیرد زیرادر حالت مساوی برابری هوش واستعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیر تر بوده است با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش واستعدادتحصیلی نقش چندانی ندارند ولی می توانند در بالا بردن انگیزه    دانش آموزان مفید واقع میشود

¢                  درونی : رضایت خاطر واحساس خوب از یادگیری
¢انگیزه
¢                  بیرونی :پول،احترام، تایید،محبت، نمره

¢تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه دونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند وکمتربه دیگران اجازه می دهند که محرک رفتارشان شوند .این گروه از دانش آموزان ،خود تعیین کننده رفتارها هستند وبه خاطر کفایتی که در خود احساس می کنند،باور دارند که می توانند با رفتارشان بر محیط  خود تاثیر بگذارند .

¢این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون گرا،تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است .

¢به طور کلی به منظور افزایش انگیزه دانش آموزان وسوق دادن آنها به سمت درونی شدن انگیزه ها راهکار های زیر توصیه می شود :
(1سعی کنیم اولویت تجربه های دانش آموزان برای آنها جالب باشد احساس موفقیت اولیه اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد.

(2برای موفقیت دانش آموزان پاداش در نظر بگیریم منتظرنباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد وسپس موفقیت را تحسین کنیم

(3 با احترام گذاشتن به تفاوت های فردی دانش آموزان هرگز آنها را با یکدیگر مقایسه نکنیم

4) چگونگی یادگیری ونحوه انجام کاربرای دانش آموز مشخص شود

5)در مورد مشکل درسی دانش آموز وریشه یابی آن ،با دانش آموزتبادل نظر وگفتگو کنیم

6)تشویق کلامی در کلاس،به صورت انفرادی بسیار حائز اهمیت است

7)مطالب درسی را به ترتیب ازساده به دشوارمطرح کنیم

8)در فرایندآموزش متکلم وحده نباشیم ویاد گیرندگان را در یادگیری مشارکت دهیم

9)علاقه به دانش آموزان وتعلق خاطر و اهمیت دادن به یکایک  آنها،سطح انگیزه ها را افزایش می دهد

10)آموزش را با تهدید پیش نبریم

11) با محول کردن مسئولیت به دانش آموزان کم توجه آنا ن را به رفتار های مثبت هدایت وعلل کم توجهی در آنان را برسی کند

12)شیوه های تدریس را از سنتی به شیوه های روز تغییر داده و با استفاده از تکنولوژی آموزشی حواس پنجگانه دانش آموزان را به کار گیریم 
 
13) میان درس کلاس و مسائل زندگی که به وسیله همان درس قابل حل است ارتباط بر قرار  کنیم
14) تدریس رابا طرح مطالب وپرسش های جالب توجه آغاز کرده وباتحریک حس کنجکاوی ،دانش آموزان را برانگیخته تر سازیم 

15)به وضعیت جسمانی دانش آموزان توجه کرده وعلل جسمی بی توجهی و کاهش انگیزه آنان رابیابیم
16)در گرفتن آزمون و امتحان به قول خود عمل کنیم 
                       
17)تمام مطالب دشوار را یکجا ودر یک جلسه آموزش ندهیم 

18)با ایجاد جلسات بحث وتحلیل به دانش آموزان فرصت تفکرواظهارنظر دهیم

19)گاهی از تجربه های دوران تحصیل شکست ها و موفقیت های خود برای دانش آموزان صحبت کنید

                                                    تهیه کنندگان :

                                        فاطمه محمدی تل سرخی
                                        زینب قاعدی
                                        معصومه جابری
                                        معصومه جاوید
                                        رشته
الهیات ترم 4
 


  • فاطمه نسا ملک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی