هنر ارتباط والدین با نوجوانان
دلایل نوجوانان برای برقراری ارتباط با دیگران:
1- بیان مشکلات
2-بیان نیاز ها
3- کسب اطلاعات
منابع برقراری ارتباط:
والدین و مدرسه:
•تحقیقات نشان داده که که والدین می توانند در این زمینه موفق تر عمل می کنند
والدین باید با کسب اطلاعات ویژه ی نوجوانان کمک کنند که نوجوانان این دوره را بدون تنش سپری و مشکلات را پشت سر بگذارند
والدین با اطلاع از تغییرات دوران بلوغ از نظرجسمی و روانی وشناخت مسائل طبیعی نوجوانان از آناها حمایت کرده و آن ها را یاری دهند
بدانند سال های بلوغ دوران سرکشی و طغیان است و از برخورد شدید با آن ها خود داری کنند بلکه فقط به نوجوانان گوشزد کنند
نوجوان به دنبال پاسخی برای برای سوال من کیستم می باشد این سوال باعث احساس پوچی،حس بی هویتی،بی ارزشی وضدیت با پدر ومادر می شود پدر و مادر باید صبر پیشه کرده به جای ناشکیبایی به تنهایی نوجوانان احترام بگذارند ،خشونت نشان ندهند وگرنه نوجوان به بیرون از خانه رفته و گروه ها وفرقه های منفی می پیوندد
وقتی از شما مشاوره می گیردنظرات خود را قاطع با صراحت وبدون عدم اطمینان بزنید تا احساس قوت قلب و دلگرمی کند آینده اش را پیش بینی نکنید فقط مشکلات وموانع وراه ها را به او نشان دهید
اگر با بحرانی رو به رو شد وشما فکر می کنید که خودش از پش آن مشکل بر می آید دخالت نکنیدوحضور داشته باشید اما سکوت کنید و با سکوت خود او را پشتیبانی کنید
نظرات و برداشت های او را مسخره نکنید و اگر کاری را شروع کرد به او احترام بگذارید ،مخالفت بی دلیل نکنید واو را درامور خانوادگی شرکت دهید
بعضی خانواده ها فکر می کنند حمایت ودفاع ازنوجوان باعث می شود او سست ونا توان بار بیایید وآبدیده نشود اما این گمان خطاست وموجب می شود نوجوان فکر کند برای والدین اهمیتی ندارد وبه حال خود رها شده پس از خانواده فاصله می گیرید.
انتقاد شما اولا باید سازنده باشد دوما باید از عمل وخصوصیات رفتارینقد کنید نه از شخصیت ،نوجوان باید بفهمد که در صورت خطا شخصیتش مانند گذشته محترم است و اگر عمل زشت خود را ترک کند همچنان مانند گذشته خانواده اش او را دوست خواهند داشت اگر عملش را نقد کنید در خلوت به آن فکر می کند اما اگر مستقیم خودش را نقد کنید موضع گیری کرده وتوجیه می کند و ممکن است به اعمال ناشایستی دست بزند علاوه بر آن عزت نفسش پایین می آید.
1)آخرین راه علاج است
2)با ناراحتی همراه است
تولستوی :متداول ترین خرافات این است که هر انسان خصوصیات منحصر به فردی دارد وآنها رابه مهربان ،ظالم ،عاقل ،احمق و...طبقه بندی کنیم اما انسان مانند یک رودخانه است که گاهی باریک وگاهی پهن وگاهی تند و گاهی آرام گاهیشفاف است آنان هم مجموعه ای از صفات مختلف است که هر لحظه تحت تاثیز یکی است
تعریف و تمجید باید حساب شده باشد مثل انتقاد از عمل باشد نه از شخصیت که این باعث غرور کاذب می شود اما اگر حساب شده باشد مثبت هم است انگیزه و اعتماد به نفس را افزای می دهد
تحسین مفید
نقاشی جالبی کشیدی زیبا به نظر می رسد برداشت نوجوان:شاید بتوانم در آینده نقاش خوبی بشوم
تحسین غیرمفید
خدای من بی نظیر است تو به راستی یک هنرمند تمام عیار است
آموزش جنسی
الف ) اطلاعات
ب ) ارزشها :خانواده ومدرسه
13)رشد اجتماعی :با اطلاع از مراکز تفریحی وفعالیت آنان نوجوان را به سمت آنان هدایت کنید
به او کمک کنید که فعالیت های مطلوب اجتماعی داشته باشد
صممیت و مهربانی نه تنها از اقتدار والدین نمی کاهد زمینه ساز برقراری ارتباط بیشتر و بهتر میان والدین و فرزندان شده و در سایه این ارتباط صمیمانه اطاعت نیز شکل می یابد و فرزندان بدون اجبار سخنان والدین را می پذیرد
توصیه ها:
رفتار مثبتش را تشویق کنید
- ۹۳/۱۱/۰۲